کم خونی فقر آهن چیست؟ + علایم کم خونی فقر آهن چیست؟

کم خونی فقر آهن چیست؟
کم خونی وقتی اتفاق می افتد که در سطح گلبول های قرمز خون هموگلوبین کاهش یافته باشد. هموگلوبین پروتئین موجود در سلولهای قرمز خون است که وظیفه انتقال اکسیژن به بافتهای شما را بر عهده دارد.

کم خونی فقر آهن شایعترین نوع کم خونی است و هنگامی رخ می دهد که بدن شما به اندازه کافی آهن معدنی را نداشته باشد. بدن شما برای تهیه هموگلوبین به آهن احتیاج دارد. هنگامی که آهن کافی در جریان خون شما وجود ندارد ، بقیه بدن شما نمی توانند مقدار اکسیژن مورد نیاز خود را دریافت کنند.

در حالی که ممکن است این بیماری شایع باشد ، بسیاری از مردم نمی دانند که کم خونی فقر آهن دارند. بدون اینکه علت آن را بدانید ، ممکن است سالها علائم را تجربه کنید.

در زنان در سن باروری ، شایع ترین علت کم خونی فقر آهن ریزش آهن خون در اثر قاعدگی شدید یا بارداری است. رژیم غذایی ضعیف یا بیماری های خاص روده ای که بر جذب بدن بدن تأثیر می گذارد همچنین می تواند باعث کم خونی فقر آهن شود.

پزشکان به طور معمول این بیماری را با مکمل های آهن یا تغییر در رژیم غذایی درمان می کنند.

علائم کم خونی فقر آهن
علائم کم خونی فقر آهن در ابتدا می تواند خفیف باشد و حتی ممکن است متوجه آنها نشوید. مطابق انجمن آمریکایی خون شناسی آمریکا (ASH) ، اکثر افراد تا زمانی که آزمایش خون معمول انجام ندهند ، متوجه کم خونی خفیف نمی شوند.

علائم کم خونی فقر آهن متوسط ​​تا شدید شامل موارد زیر است:

خستگی عمومی
ضعف
پوست رنگپریده
تنگی نفس
سرگیجه
هوس های عجیب و غریب برای خوردن وسایلی که غذای آنها نیست ، مانند خاک ، یخ یا خاک رس
احساس سوزن سوزن شدن یا خزیدن در پاها
تورم زبان یا درد
دست و پاهای سرد
ضربان قلب سریع یا نامنظم است
ناخن های شکننده
سردردها
علل کم خونی فقر آهن
طبق گزارش ASH ، کمبود آهن شایعترین علت کم خونی است. دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است فرد دچار کمبود آهن شود. این شامل:

مصرف ناکافی آهن
خوردن آهن بسیار کمی در مدت زمان طولانی می تواند باعث کمبود در بدن شما شود. غذاهایی مانند گوشت ، تخم مرغ و بعضی از سبزیجات دارای برگ سبز از نظر آهن زیاد هستند. از آنجا که آهن در مواقع رشد و تکامل سریع ضروری است ، ممکن است زنان باردار و کودکان خردسال حتی در رژیم غذایی خود به غذاهای غنی از آهن احتیاج داشته باشند.

بارداری یا ریزش خون به دلیل قاعدگی
خونریزی شدید قاعدگی و ریزش خون در هنگام زایمان شایع ترین دلایل کم خونی فقر آهن در زنان در سن باروری است.

خونریزی داخلی
برخی شرایط پزشکی می تواند باعث خونریزی داخلی شود که می تواند منجر به کم خونی فقر آهن شود. مثالها شامل زخم در معده شما ، پولیپ در روده بزرگ یا روده یا سرطان روده بزرگ است. استفاده منظم از داروهای تسکین دهنده درد مانند آسپرین نیز می تواند باعث خونریزی در معده شود.


عدم توانایی در جذب آهن
برخی از اختلالات یا جراحی هایی که بر روده ها اثر می گذارند نیز می توانند در چگونگی جذب بدن آهن شما اختلال ایجاد کنند. حتی اگر در رژیم غذایی خود آهن کافی دریافت کنید ، بیماری سلیاک یا جراحی روده مانند بای پس معده ممکن است میزان آهن شما را جذب کند.

آندومتریوز
اگر زنی مبتلا به آندومتریوز باشد ممکن است ریزش خون سنگین داشته باشد که نتواند آن را ببیند زیرا در ناحیه شکم یا لگن پنهان است.


عوامل خطر
کم خونی یک بیماری شایع است و ممکن است در مردان و زنان در هر سنی و از هر گروه قومی بروز کند. ممکن است برخی از افراد در معرض خطر کم خونی فقر آهن نسبت به سایرین باشند ، از جمله:

زنان در سن باروری
زنان حامله
افرادی که رژیم های غذایی ضعیفی دارند
افرادی که مرتبا خون اهدا می کنند
نوزادان و کودکان ، به ویژه کودکانی که زودرس متولد شده اند و یا دچار یک رشد رشد هستند
گیاهخواران که گوشت را جایگزین مواد غذایی غنی از آهن نمی کنند
اگر در معرض کم خونی فقر آهن هستید ، با پزشک خود مشورت کنید تا مشخص شود آیا آزمایش خون یا تغییر رژیم غذایی می تواند به نفع شما باشد.

چگونه تشخیص داده شده است
پزشک می تواند کم خونی را با آزمایش خون تشخیص دهد. این شامل:

آزمایش کامل سلول های خونی (CBC)
شمارش کامل خون (CBC) معمولاً اولین آزمایشاتی است که پزشک از آن استفاده خواهد کرد. CBC میزان کلیه مؤلفه های خون را اندازه گیری می کند ، از جمله:

گلبولهای قرمز (RBCs)
گلبولهای سفید (WBCs)
هموگلوبین
هماتوکریت
پلاکت ها
CBC اطلاعاتی در مورد خون شما ارائه می دهد که در تشخیص کم خونی فقر آهن مفید است. این اطلاعات شامل موارد زیر است:

سطح هماتوکریت ، که درصد حجم خون است که از گلبولهای قرمز تشکیل شده است
سطح هموگلوبین
اندازه RBC های شما

دامنه طبیعی هماتوکریت برای زنان بزرگسال 34.9 تا 44.5 درصد و برای آقایان بالغ 8/38 درصد است. دامنه طبیعی هموگلوبین برای زن بزرگسال 12.0 تا 15.5 گرم در هر دسی لیتر و برای مرد بالغ 13.5 تا 17.5 گرم در دسی لیتر است.


در کم خونی فقر آهن ، میزان هماتوکریت و هموگلوبین کم است. همچنین ، RBC ها معمولاً از اندازه طبیعی کوچکتر هستند.

آزمایش CBC معمولاً به عنوان بخشی از معاینه روتین معمول انجام می شود. این یک شاخص خوب از سلامت کلی فرد است. همچنین ممکن است قبل از جراحی به طور مرتب انجام شود. این آزمایش برای تشخیص این نوع کم خونی مفید است زیرا بیشتر افرادی که دچار کمبود آهن هستند ، آن را درک نمی کنند.

تست های دیگر
کم خونی را معمولاً با آزمایش CBC می توان تأیید کرد. پزشک شما ممکن است آزمایش خون اضافی را برای تعیین میزان کم خونی شما و تعیین مراحل درمانی کمک کند. آنها همچنین ممکن است خون شما را از طریق میکروسکوپ معاینه کنند. این آزمایش خون اطلاعاتی را ارائه می دهد ، از جمله:

سطح آهن در خون شما
اندازه و رنگ RBC شما (در صورت کمبود آهن کم رنگ هستند)
سطح فریتین شما
ظرفیت کل اتصال آهن شما (TIBC)
فریتین پروتئینی است که به ذخیره آهن در بدن شما کمک می کند. مقادیر کم فریتین میزان ذخیره آهن کم را نشان می دهد. از تست TIBC برای تعیین میزان انتقال آهن آهن حامل استفاده می شود. ترانسفرین پروتئینی است که آهن را منتقل می کند.

آزمایش خونریزی داخلی
اگر پزشک نگران این است که خونریزی داخلی باعث کم خونی شما می شود ، آزمایش های اضافی ممکن است لازم باشد. یکی از آزمایشاتی که شما ممکن است انجام دهید ، آزمایش اوکولت مدفوع است تا به دنبال خون در مدفوع خود باشید. خون موجود در مدفوع ممکن است خونریزی در روده شما باشد.

پزشک شما همچنین ممکن است آندوسکوپی را انجام دهد ، که در آن از یک دوربین کوچک بر روی یک لوله انعطاف پذیر برای مشاهده پوشش دستگاه گوارش استفاده می کند. آزمایش EGD یا آندوسکوپی فوقانی به پزشک اجازه می دهد تا پوشش مری ، معده و قسمت فوقانی روده کوچک را معاینه کند. کولونوسکوپی یا آندوسکوپی پایین ، به پزشک اجازه می دهد تا روده بزرگ روده بزرگ را که قسمت پایین روده بزرگ است ، معاینه کند. این آزمایشات می تواند به شناسایی منابع خونریزی دستگاه گوارش کمک کند.


کم خونی فقر آهن در زنان
حاملگی ، خونریزی قابل توجه قاعدگی و فیبرومهای رحمی همه دلایلی است که باعث می شود خانم ها کم خونی فقر آهن را بیشتر تجربه کنند.

خونریزی شدید قاعدگی هنگامی رخ می دهد که یک زن بیشتر یا بیشتر از زنان خونریزی کند که معمولاً در دوران قاعدگی خونریزی می کنند. طبق اعلام مراکز کنترل بیماری و منبع پیشگیری از اعتماد ، خونریزی معمولی قاعدگی 4 تا 5 روز طول می کشد و میزان خون از دست رفته بین 2 تا 3 قاشق غذاخوری است. زنانی که خونریزی بیش از حد قاعدگی دارند بیش از هفت روز خونریزی می کنند و دو برابر خون طبیعی خود را از دست می دهند.

طبق گزارش National Heart، Lung، and Blood InstituteTrusted Source ، تخمین زده می شود 20 درصد از زنان در سن باروری دچار کم خونی فقر آهن هستند. زنان باردار حتی به احتمال زیاد به آنمی فقر آهن مبتلا هستند زیرا به حمایت بیشتری از نوزادان در حال رشد خود نیاز به مقدار بیشتری خون دارند.

سونوگرافی لگن می تواند به پزشک کمک کند که منبع خونریزی بیش از حد در دوره ی خانم ها مانند فیبروم ها را جستجو کند. مانند کم خونی فقر آهن ، فیبرومهای رحمی اغلب علائمی ایجاد نمی کنند. آنها هنگام رشد تومورهای عضلانی در رحم رخ می دهند. اگرچه آنها معمولاً سرطانی نیستند ، می توانند خونریزی شدید قاعدگی ایجاد کنند که منجر به کم خونی فقر آهن شود.


عوارض سلامتی کم خونی فقر آهن
بیشتر موارد کم خونی فقر آهن خفیف بوده و عوارضی ایجاد نمی کند. معمولاً شرایط به راحتی قابل اصلاح است. اما اگر کم خونی یا فقر آهن درمان نشود ، می تواند منجر به سایر مشکلات سلامتی شود. این شامل:

ضربان قلب سریع یا نامنظم
هنگامی که شما کم خونی هستید ، قلب شما باید خون بیشتری بخورد تا مقدار کم اکسیژن را تأمین کند. این می تواند به ضربان قلب نامنظم منجر شود. در موارد شدید ، می تواند منجر به نارسایی قلبی یا بزرگ شدن قلب شود.

عوارض بارداری
در موارد شدید فقر آهن ممکن است کودک زودرس یا با وزن کم تولد به دنیا بیاید. بیشتر زنان باردار برای جلوگیری از بروز این اتفاق ، مکمل های آهن را به عنوان بخشی از مراقبت های دوران بارداری خود مصرف می کنند.

رشد تاخیری در نوزادان و کودکان
کودکان و کودکانی که به طور کافی از نظر آهن کمبود دارند ممکن است رشد و نمو دیررس را تجربه کنند. همچنین ممکن است مستعد ابتلا به عفونت باشند.

گزینه های درمان
مکمل های آهن
قرص های آهن می توانند به بازگرداندن سطح آهن در بدن شما کمک کنند. در صورت امکان ، باید قرص آهن را بر روی معده خالی مصرف کنید ، که به بدن کمک می کند تا آنها را بهتر جذب کند. اگر آنها معده شما را ناراحت کردند ، می توانید آنها را با وعده های غذایی میل کنید. ممکن است لازم باشد چندین ماه مکمل مصرف کنید. مکمل های آهن ممکن است باعث یبوست یا مدفوع سیاه شود.

رژیم غذایی
رژیم های غذایی شامل غذاهای زیر می توانند به درمان یا جلوگیری از کمبود آهن کمک کنند:

گوشت قرمز
سبزیجات برگ سبز تیره
میوه های خشک
آجیل
غلات غنی شده با آهن
علاوه بر این ، ویتامین C به بدن شما در جذب آهن کمک می کند. اگر قرص آهن مصرف می کنید ، پزشک ممکن است قرص ها را به همراه یک منبع ویتامین C مانند یک لیوان آب پرتقال یا مرکبات مصرف کند.

درمان علت اصلی خونریزی
اگر خونریزی بیش از حد باعث کمبود خون شود ، مکمل های آهن کمکی نمی کنند. پزشک ممکن است قرص های ضد بارداری را برای خانم هایی که دوره سنگین دارند تجویز کند. این می تواند میزان خونریزی قاعدگی در هر ماه را کاهش دهد.

در شدیدترین موارد ، انتقال خون می تواند جایگزین IR شود...

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.